Rikkipäästöistä puhtaampaan teknologiaan

Vuoden 2015 alusta alkaen Itämeren laivaliikenteen päästöjä on koskenut polttoaineen 0,1 % rikkiraja entisen 1 % sijaan. Tämä liitetään usein yksinomaan EU-parlamentin 2012 hyväksymään rikkidirektiiviin. Ratkaiseva Itämerta, Pohjanmerta, Englannin kanaalia sekä USA:n ja Kanadan rannikkoa koskeva päätös tehtiin kuitenkin kansainvälisessä merenkulkujärjestö IMO:ssa (International Maritime Organization) jo 2008. Rikkiraja olisi Itämerelläkin tullut joka tapauksessa vastaan, direktiivillä […]

Lue lisää

Ympäristöongelmien osaajat esille

Suomi on kansainvälisesti tunnettu osaaja ja edelläkävijä ympäristöonnettomuuksien, kuten öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnassa. Nykyisin ympäristöonnettomuuksien torjunnasta vastaa ympäristöministeriön alaisuudessa toimiva Suomen ympäristökeskus (SYKE), yhdessä pelastuslaitosten kanssa, joilla on vahva erityisasiantuntemus ja operatiivinen osaaminen alalla. Ympäristöministeriölle kuuluu ympäristövahinkojen torjunnan yleinen ohjaus, seuranta, kehittäminen ja kansainvälinen yhteistoiminta. Jostain syystä pääministeri Sipilän hallitusohjelman mukaan ympäristöonnettomuuksien operatiivinen johtovastuu merialueilla […]

Lue lisää

Halmeenpää ja Hassi kysyvät ministeriltä ympäristöonnettomuuksien torjunnasta Suomessa

Tiedote 14.4. Halmeenpää ja Hassi kysyivät ministeriltä miksi ympäristöonnettomuuksien torjunta halutaan siirtää pois ympäristöministeriöltä Kansanedustajat Hanna Halmeenpää ja Satu Hassi (vihr.) jättivät ministerille kirjallisen kysymyksen pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman kirjauksesta, jonka mukaan ympäristöonnettomuuksien operatiivinen johtovastuu merialueilla siirretään sisäasiainministeriölle. Suomi on kansainvälisesti tunnettu osaaja ja edelläkävijä maalla, sisävesillä ja merialueella tapahtuvien ympäristöonnettomuuksien torjunnassa. Nyt ympäristöonnettomuuksien torjunnasta […]

Lue lisää