Tiedote: Halmeenpää ja Aalto kysyivät ministeriltä Metsähallituksen hakkuista Rautovuoren satavuotiaassa metsässä

Vihreät kansanedustajat Hanna Halmeenpää ja Touko Aalto ovat jättäneet kirjallisen kysymyksen viime viikolla esiin nousseista Metsähallituksen hakkuista Keuruun Rautovuoressa, jossa oli hakattu yli satavuotiasta suojelumetsää. Edustajat kysyvät hallitukselta, kenellä on vastuu tällaisesta huolimattomuudesta.

– Lehtitietojen mukaan säästökohteeksi merkityn vanhan metsän hakkuiden syynä oli kadonnut merkkausnauha. On erikoista, ettei näin arvokkaalla metsäkohteella noudateta hakkuissa erityistä varovaisuutta ja ettei ammattitaitoinen metsäkoneenkuljettaja ole ilmeisesti myöskään havainnut yli satavuotiaan metsän erityispiirteitä. Hakkuurajojen on oltava selvästi merkittyjä, kansanedustaja Hanna Halmeenpää vaatii.

Tapausta on perusteltu Metsähallituksen puolelta vahingoksi. Kansanedustaja, Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto huomauttaa, että sama alue on ollut kyseenalaisten hakkuiden kohteena aiemminkin.

– Olin itse talvella 2015 käymässä Rautovuoressa. Silloin luonnonsuojeluaktiivit saivat väliintulollaan hakkuut keskeytettyä. Metsähallituksen hakkuita on suunnitteilla liian monilla erityisen arvokkailla metsäalueilla, kuten Oulujärven Kuostonsaaressa ja Kaarresalossa, Aalto huomauttaa.

Viime vuonna taas uutisoitiin laajasti Metsähallituksen hakkuista Inarissa Muddusjärven paliskunnan alueella. Ylä-Lapin metsissä hakkuita rajoitettiin julkisen paineen saattelemana.

– Hakattu säästökohteeksi luokiteltu Rautovuoren metsä Keuruulla on yli sata vuotta vanhaa. Harvalukuisten näin vanhojen metsien hakkaaminen ei ole kestävää metsätaloutta, Halmeenpää sanoo.

Rautovuoren säästökohteella Metsähallituksen suorittamat hakkuut ovat pinta-alaltaan melko pieniä. Ne ovat kuitenkin merkityksellisiä vanhan metsän lajiston elinympäristön yhtenäisyyden kannalta ja horjuttavat kansanedustajien mukaan luottamusta Metsähallituksen toimintaa kohtaan.

– Samaan aikaan, kun hallitus kannustaa Suomen itsenäisyyden juhlavuonna kaikkia kansalaisia vapaaehtoisiin metsiensuojelutoimiin, se itse hakkaa yli satavuotiaita metsiään säästökohdealueilta. Tässä on räikeä ristiriita, Aalto kritisoi.

Kirjallinen kysymys luettavissa kokonaan eduskunnan verkkosivuilla: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_394+2017.aspx